Fredag 16/4

Gud vad duktig man är som har skrivit tre dagar i rad ;) Haha förvånar mig själv lite :P

Såg, vid en tillfällighet, på Debatt igår. Där pratade de blant annat om "Kamphundsproblemet". Mathias Sundin från Folkpartiet var där och pratade om förbud/lisens på diverse hundar han klassar som kamphundar. Han menar att en räcke vakthundar av större storlek kan klassas som kamphundar för att deras lust att försvara och kämpa är större än hos andra hundar. Dessa hundar har tydligen inget att göra i vårat samhälle då han inte kan se poängen med att ha en stor hund på 50 - 60 kg gå runt på gatan med sin ägare på ett tryggt sätt.
Han menade också att dessa hundarna bara är aggressiva och biter allt och alla (i princip) och borde klassas som farliga. De har, när allt kommer till allt inget att göra i vårat samhälle.

Detta är ju inget nytt från den sidan. Alla man möter som har fördomar säger jo i princip detsamma som han sa igår, och det visar bara hur lite "folk" vet om hundar. Jag kan inte se för mig att Mathias Sundin är en hundmänniska eller umgås mycket med hundar generellt. Han har kansje inte tid med det mella alla möten han har ;) Det blev också yttrat från "hundkämparnas" sida att man måste se varje hund som individer, att detta inte kan ses som ett rasproblem men ett äger/hund problem som man måste få kontroll över. Det är ju hällre inget nytt, det vet vi ju alla.

Det förvånar mig verkligen att människor som vill vara med på att styra ett land kan ha så förutfattade meningar. Sundin skriver på sin blogg (http://sundinmathias.blogspot.com/) att han har ett samarbete med en hundexpert som håller med han och att de har skrivit en rapport tillsammans (som jag gärna vill läsa) som fastställer att sk kamphundar inte har en plass i vårat samhälla (om jag fattade rätt). Jag fattar inte hur en HUNDEXPERT kan dömma hundar på detta sättet. Det blir helt fel, om man är expert på hund borde man (enligt mig) veta bättre.

Det är ju som vi har diskuterat MÅNGA gånger (på respektiva bloggar) att man som ägare har ett ansvar för att stimulera sin hund och aktivera den/balansera den. Har man inte den inställningen eller det målet borde man inte ha hund, oavsätt ras och storlek. Kan man inte ge hunden det den förtjänar skall man inte ha hund! Det borde vara lättare att göra något med problemet (människorna/ägarna) än att uthota flera raser?
All respekt till Hans Rosenberg från SKK i alla fall. Tyckte han svarade bra och argumenterade bra för sig och hundarnas skuld. Skulle gärna vilja visa Sundin de 20 bloggarna jag följer (alla amstaff ägare och tjejer faktisk) som går så långt ifrån stereotypen Sundin målar upp att han inte skulle tro att det ens var sant! Att uttala sig om att de sk kamphundsägerna är mer aggressiva än hundarna själv var ju inte det smartaste kanske ;) Glad för att han gjorde det så folk kan se hur han argumenterar för något han inte har så bra koll på som han själv önskar ;)
Vad långt detta blev, förlåt..



Kommentarer
Postat av: Mimmi & Bamse

Haha ja så sant.. :) är hellre ute nu :P

2010-04-16 @ 12:08:29
URL: http://tramsebamse.blogg.se/
Postat av: Maria

Intressant inlägg. "Experterna" har nog ofta andra åsikter än vad hundägarna själva har, eftersom de inte kan se på saken ur en hundägares synvinkel.



sv: Aha, så det var den jag hade missat! Jag visste väl att det var nån.. :)

2010-04-18 @ 16:40:28
URL: http://various.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback